Dit artikel is geschreven door Sjef Maas en is onderdeel van de Reisjunk Bucket List. Een bucket list gecreëerd door onze volgers.

Als een ware ontdekkingsreiziger de wereld rondzeilen is een droom van velen. Toch als het erop aankomt kiest men bij de verkenning van de verschillende continenten, vaak vanwege comfort en snelheid, voor het vliegtuig. Waardoor je het grootste werelddeel vergeet te ontdekken; de Oceaan! Zelf was ik lowbudget aan het backpacken door Zuidoost Azie en hoorde bij toeval dat de kapitein van de zeilboot ‘ZanjExplorer’ crew-members zocht voor de oversteek van de Indische Oceaan, van Madagascar in Afrika naar de Malediven in Azie. Omdat ik graag buiten de gebaande paden wilde reizen, was dit een ultieme mogelijkheid om iets unieks te beleven.

seychellen in zicht

Kosten en werk

Zeilboten zijn extreem duur in aanschaf en onderhoud. Echter zijn er manieren te vinden om lowbudget aan boord te komen. Kapiteins van privé jachten kunnen tijdens een lange route vaak gezelschap inclusief een extra paar handen en ogen gebruiken. Als crewmember heb je de taak om de instructies van de kapitein op te volgen. Naast het zeilen dient er ook bijvoorbeeld gepoetst, gekookt en onderhoud aan de boot gepleegd te worden. Het ontbreken van zeilervaring is vaak geen probleem. Een hands-on mentaliteit is daarentegen wel een pré.

Zeer ervaren crewmembers krijgen hiervoor betaald, echter is het eerder gebruikelijk dat je zelf je eigen deel van de inkoop van etenswaren en brandstof bekostigd. In mijn geval kwam dit uit op 500 euro per maand. Aan boord kun je uiteraard slapen en heb je vaak de beschikking over duik en surf equipment. Tel uit je winst, als je nagaat dat je voor een gemiddelde dag op een resort in de Malediven ruim driehonderd euro betaalt!

Kortom een prachtige kans om de Indische Oceaan inclusief haar talrijke exclusieve tropische eilanden te gaan verkennen. Echter bestond er geen wachtlijst en of selectieprocedure; dat zette uiteraard vraagtekens. Al informerende werd me duidelijk waarom vele aanmeldingen uitbleven of terugtrokken.

IMG_1589 kopie

Risico’s van het zeilen

Onderweg zijn, met welk transportmiddel dan ook, brengt altijd risico’s met zich mee. Echter zijn de gevaren bij het zeilen over de oceaan vaak angstaanjagender. Je bent namelijk enkel en alleen op jezelf en hetgeen wat je aan boord hebt aangewezen. Dit beperkt de keuzes op gebied van voedsel, sociaal contact, beweging en nieuws aanzienlijk. Wat al snel frustraties kan veroorzaken. Echter wanneer je de ingrediënten van het zeilen accepteert is het juist een charme. Het maakt de trip tijdloos, puur en rustgevend. Een soort mega yoga-sessie zeg maar

Grote golven en of tropische stormen zijn onvermijdelijk, hierdoor wordt de boot samen met al de niet vast gebonden spullen, dus inclusief jijzelf, alle kanten op gesmeten. Wanneer je er gevoelig voor bent en zeeziek wordt, kun je je er amper tegen wapenen en moet je het doodzieke gevoel ondergaan. Een troost hierbij is dat het weer over gaat, na maximaal 4 dagen raakt het lichaam steeds meer gewend aan de golvende bewegingen.

Naast het vertrouwen in je eigen lichaam, dien je dat ook te hebben in de boot zelf. Hiermee moet de oceaan immers getrotseerd kunnen worden. De ZanjExplorer, een 22 meter lange stalen ketch (tweemaster) voorzag niet meer in de luxe van bijvoorbeeld een diepvries, koelkast, douche, wc en of een fris matras. Wat eenvoudig op te lossen was met enige improvisatie, bijvoorbeeld door voedsel in blik in plaats van verswaren. Ook was bijvoorbeeld het dek en de railing van de boot niet meer tip top. Kortom de boot moest nodig gereviseerd worden, wat ook één van de redenen was om de oversteek naar Azië te maken. Daar waar onderdelen kwalitatiever en goedkoper zijn dan in Afrika. Gelukkig zagen de vitale elementen als de romp, de motor, het navigatiesysteem, de mast en haar zeilen, wat je als leek met het blote oog kan waarnemen, wèl betrouwbaar uit. Bovendien had ik vertrouwen in mijn kapitein Gaston, die mechanisch goed onderlegd was.

De kapitein is sowieso altijd eindverantwoordelijk voor de veiligheid op zijn boot. Durf hem dan ook van te voren te vragen naar zijn mechanische en medische kennis en ben er zeker van dat er een uitgebreide medical kit aan boord is.

IMG_1071 kopie

Piraterij voor de Somalische kust

Maar het meest angstaanjagende gevaar bij deze oversteek lag letterlijk in de Indische oceaan op de loer. Hedendaags niet meer bewapend met een haak en papegaai, maar met volautomatische geweren. Op geen andere oceaan ter wereld zijn ze zo actief als op de Indische, zeker op de route voor de Somalische kust die we met de Zanj voor ogen hadden. Piraten dobberen in dit gebied ‘verdwaald’ rond om wanneer ze een boot traceren, deze met geweld te bemachtigen. In ons geval heeft de Zanj, op onze levens na, voor de piraten niet veel waardevols aan boord. En daar zijn ze dan ook helaas op uit, door middel van je te gijzelen proberen ze alsnog te cashen. Piraten vragen met gemak een miljoen dollar losgeld aan het thuisfront. Tot die eis is ingewilligd word je ergens onder slechte condities in Somalië in gevangenschap gehouden.

Uiteraard ben je als de dood voor zo’n horrorscenario. Maar daar tegenover staat dat je geen spanning en avontuur vindt als je voor de gemakkelijke weg kiest, in doen wat iedereen doet. En gesteund door de marine, die sinds 2011 actief is tegen de Somalische piraterij, koos ik toch voor het ruime sop.

Zanj Madagascar (15) kopie

Beloning

Het lef om de veilige haven uit te varen is rijkelijk beloond met een epische zeiltrip van bijna 5000 km in drie maanden tijd. Heb intens genoten van wat de Indische Oceaan me allemaal te bieden had.

Het hemelsblauw kraakheldere water herbergt een bijzondere pracht aan flora en fauna. Naast de vele magische momenten die ik op en in het water beleefd heb. Heb ik ook talrijke bewoonde en onbewoonde idyllische tropische eilanden mogen verkennen. De kennismaking met eventuele eilandbewoners was door wederzijds respect en nieuwsgierigheid iedere keer enerverend.

Zeilen is vernieuwend, uitdagend, ruig, spannend en leerzaam. Heb ervaren wat het is om te (over)leven op zee en een voor mij geheel nieuwe prachtwereld beleefd; de Indische Oceaan.

Hoe kom je aan boord?

De vloot van luxe zeilboten groeit explosief en daarbij ook dus de behoefte voor crewmembers.
Staat leren zeilen inmiddels op je bucketlist? Raadpleeg dan www.crewseekers.co.uk of andere soortgelijke websites. Of beter nog pak een vlucht naar een populaire jachthaven en loop met je motivatie de kade af. Kom in contact met de kapitein die je hulp direct goed kan gebruiken en krijg de wind in je zeilen!