Wat is een jetlag precies?

Ons 24 uur ritme van slaap en activiteiten wordt beheerst door onze biologische klok. Dat is natuurlijk geen zichbare tikker maar een gevoelsklok. Deze biologische klok is aangesloten op het eind van je oogzenuw. Daar komen de signalen van licht en donker binnen waardoor je hersenen weten of het al tijd is om te gaan slapen of dat je nog wel een filmpje kunt kijken. Zo’n klok kan het moeilijk krijgen wanneer je naar een verre tijdzone vliegt. Je biologische klok verwacht duisternis maar krijgt een portie extra licht of andersom. Hierdoor raakt die klok in de war en dat kan soms een paar dagen duren. Daarnaast moeten ook je organen zich aanpassen aan de nieuwe tijd. Je al bijna slapende nieren en lever moeten ineens langer doorwerken. Dat zou jij waarschijnlijk ook niet leuk vinden en daarom gaan ze klagen bij je hersenen met als gevolg hoofdpijn, klachten in de maagstreek of somberheid.

Tips om een jetlag te voorkomen

– Drink op de dag van vertrek en in het vliegtuig geen alcohol en koffie.

– Probeer op de dag van vertrek ook zo licht mogelijk te eten.

– Leef meteen volgens de tijdzone van de nieuwe bestemming. Ga dus zeker niet naar bed wanneer het nog licht is.

– Pas je slaapritme een paar dagen van te voren al aan op de tijdzone van de nieuwe bestemming

– Een goede conditie kan ook helpen.

– Drink tijdens de vlucht wat extra water en loop af en toe een rondje.

– Piloten nemen vaak pillen op basis van melatonine. Deze zorgen ervoor dat je ritme zich sneller aanpast tijdens de nachtrust

Lees verder over de kosten van een wereldreis of hoe je kans maakt om gratis business class te vliegen!