Op het moment dat je jouw reis gaat plannen, wil je niet nadenken over de mogelijkheid dat je vlucht wordt geannuleerd, vertraging heeft of dat je zelfs de aansluitende vlucht mist naar jouw eindbestemming. Toch is het wel handig om te weten wat je rechten zijn in deze situaties. Je kunt namelijk recht hebben op een compensatie van maximaal €600!

Wanneer heb je recht op compensatie?

Het is helaas niet zo dat als je vertraging hebt, je automatisch recht hebt op een financiële compensatie. Er zijn een aantal regels waar je aan moet voldoen. Het is zeker wel de moeite waard om op de hoogte te zijn van je rechten als passagier, want de compensatie kan oplopen tot maximaal €600 per persoon! Alle regels rondom passagiersrechten in Europa zijn vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. Je hebt recht op compensatie in de volgende gevallen:

  • Als je met meer dan drie uur vertraging bent aangekomen op je eindbestemming
  • Als je jouw aansluiting hebt gemist en je met meer dan drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming
  • Als je vlucht is geannuleerd

Naast dat je problemen hebt gehad met je vlucht, is het noodzakelijk dat dat je vliegt vanaf een EU-land of dat je vliegt met een Europese vliegtuigmaatschappij. Wil jij weten of je recht hebt op compensatie? Je kunt altijd terecht bij EUclaim om jezelf te voorzien van gratis advies over je rechten.

IMG_5071

De hoogte van de compensatie

Op het moment dat jij recht hebt op compensatie, wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald door de afstand van jouw vlucht. De compensatie wordt uitbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Het kan zijn dat de luchtvaartmaatschappij je op de luchthaven vouchers aanbiedt als alternatief voor de wettelijke compensatie. Als je de vouchers aanneemt doe je afstand van je recht op financiële compensatie. In vergelijking met een compensatie zijn vouchers vaak nadelig, omdat ze vaak beperkt houdbaar zijn en alleen inzetbaar zijn bij de betreffende vliegtuigmaatschappij.

Afstand van de vlucht Vertraging bij aankomst Compensatie
1500 km of minder Meer dan 3 uur €250
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km Meer dan 3 uur €400
Meer dan 3500 km Tussen 3 en 4 uur €300
Meer dan 3500 km Meer dan 4 uur €600

Situaties waar je geen recht hebt

Overal zijn uitzonderingen op, zo ook bij de Verordening. Op het moment dat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de vertraging, heb jij als passagier geen recht op compensatie. Er wordt op dat moment gesproken van buitengewone omstandigheden. Je kunt hierbij denken aan weersomstandigheden als sneeuw, mist, storm, aardbevingen of vulkaanuitbarstingen. Maar ook stakingen van personeel of luchtverkeersleiders en terrorisme vallen onder de uitzonderingen.

Hoe krijg je waar je recht op hebt?

Er zijn verschillende manieren om compensatie te ontvangen voor je geleden tijdsverlies. Heb je een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je hier terecht om te kijken of zij je kunnen helpen met het krijgen van de compensatie. Als je geen verzekering hebt, kun je ook zelf een claim in dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kan een lastig en moeilijk proces zijn. Lukt het niet om een compensatie te ontvangen of geef je het proces liever uit handen, dan kun je altijd terecht bij EUclaim. Op basis van ‘no cure, no pay’ kunnen zij al het werk voor je uit handen nemen en gaan ze zelfs voor je naar de rechter om te zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt. De compensatie die je ontvangt, kun je mooi gebruiken om je ticket voor je volgende reis te bekostigen!